مجمع فرهنگی علویون

(آستان مقدس امام زاده زید (ع)

مجمع فرهنگی علویون

(آستان مقدس امام زاده زید (ع)

عکس مراسم

برای  دیدن بقیه  عکس ها روی ادامه مطلب  کلیک کنید

ادامه مطلب ...

رهبری

برای دیدن بقیه ی عکس ها روی ادامه مطلب کلیک کنید

ادامه مطلب ...

شب هشتم :ما بایداز صحنه های عاشورا درس عفت و وقار بگیریم

از خصوصیات دوره جاهلیت عبارتند از:
1- عدم توجه به فرزندان
2-عدم توجه به جنس مونث

پیغمبر(ص) با نوع حرکات خود به مردم آموختند :
1- با خانواده باشید
 2- به دختر هایتان محبت کنید

ولی متاسفانه امروزه در کشور ما از طریق رسانه های تلویزیونی آموزش خانواده به صورت ناصحیح است ونحوه ی برخورد اشتباه را آموزش می دهند .اما ما به نحوه ی برخورد حضرت علی(ع) وحضرت محمد (ص) در خانواده توجه  می کنیم همه ی آن ها برای ما درس آموزنده است .

وما باید فرزندانمان را به گونه ای تربیت کنیم که با آموزه های دینی آشنا باشند . ما بایداز صحنه های عاشورا درس عفت و وقار بگیریم .مثلا خانم ام الکلثوم وقتی نزدیک شام شدند به شمر گفتند : ما داریم به شام می رسیم وهمه ی مردم منتظر ما هستندوشهر را آذین             کرده اند وایشان از شمر خواستند که از دروازه ای وارد شام بشوند که مردم آن جا کمتر تجمع کرده اند تا چشم نامحرمان کمتر به زنان بیفتد .

حضرت ابوالفضل (ع) در کربلا نمونه بارز توجه به زن وفرزند را دارند که ایشان در خیمه اول بودند واز زنان وفرزندان حراست می کردند.

سخنران :  جناب آقای حجت الاسلام فلاح 

شب هشتم: بصیرت زاییده ی یقین است ...

در درس نامه عاشورا و در مکتب امام حسین (ع) توجه به معرفت وشناخت عمیق تاکید شده است . کلمه بصیرت زاییده ی یقین است یعنی اگر کسی در سیر الی الله خود یقین نداشته باشد نمی تواند بصیرت داشته باشد .
در بحث تربیت یکی از روش هایی که مفید واقع شده روش بصیرت آفرینی است وقتی ما به قرآن به عنوان کتاب هدایت نگاه می کنیم می بینیم قرآن هم می خواهد کاری کند که  ما در مسیرزندگی دید وتصویرگری ما زیاد شود واین ها همه به واسطه تفکر وتامل می شود.
در قرآن وروایات دینی روش های بصیرت آفرینی زیادی آمده است که عبارتند از:
حضرت علی (ع) در مورد افراد متکبر می فرمایند : در روز قیامت مانند مورچه محشور  می شوند.
امام صادق(ع) فرمودند: اگر کسی زمانه ی خود را بشناسد هیچ وقت به چه کنم چه کنم نمی افتد .یعنی باید زمان حال وآینده ی جامعه را درست ببینیم وتحلیل کنیم تا بتوانیم فرزندانمان را درست تربیت کنیم .
از عواملی که دید انسان را خراب می کند عبارتند از : حب نفس ،حب شهوت وحب دنیا
از خصوصیات اهل بصیرت این است که :
1- زیاد اهل توجیه نیستد
2- دفاع از اهل حق می کنند
3- افرادی دارای درک هستند.
نتیجه : اگر کسی یقین زیادی پیداکند به نفسانیت وحب شهوت وحب نفس او کم بشود انشاءا... دید شفافی نسبت به امام زمان خود پیدا خواهد کرد.  
سخنران: جناب آقای حجت الاسلام بیرانوند

شب هشتم : حضرت ابوالفضل(ع) وبصیرت نافذ

 عاشورا مرکز بصیرت ، ادراک فهم وشناخت حقیقی...
خداوند در قرآن می فرماید : ما به شما گوش وچشم دادیم که بشنوید وبگویید واین چشم تنها به این کا رمی آید که اطلاعات راببینید وانتقال دهید به مغز ولی ما بسیاری از افراد را می بینیم که چشم ندارند ولی خیلی زیبا می بینند .پس می شود چشم نداشت وبینا بود که این خود دو معنا دارد :
1- فرد روشن دل است وکار رابا مغز انجام می دهد
 2- انسان یا چشم ظاهر داشته باشد یا نداشته باشد ولی خداوند چشمه وچشمی در دل او روشن نموده است که به این بصیرت گویند .
راه های بدست آوردن بصیرت عبارتنداز:
1- راه عرفانی : یعنی انسان ریاضت بکشد واهل ذکر باشد ودارای ارتباطات معنوی  باشد.
2-از طریق آگاهی وشناخت موقعیت هاست : یعنی جزء گمراهان نباشیم که ما ،هر روز این را در نماز از خدا طلب می کنیم .
روایتی در این رابطه داریم : ویژگی حضرت ابوالفضل (ع)  این بود که بصیرت نافذ داشتند. ما باید بدانیم کشور ما به چنین بصیرتی نیاز دارد تا بتواند سر بلند بماند .
عاشورا مرکز بصیرت ادراک ،فهم وشناخت حقیقی است وما به عنوان پیروان امام حسین(ع) این صحنه ها را خوب  بشناسیم ودرآن دقت کنیم .
سخنران : جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین میرمرشدی

« ماه هاشمی» در رکاب شمس بصیرت

در روایاتی که در جوامع روایی  از ائمه علیهم‌السلام راجع به حضرت ابوالفضل¬(ع) رسیده، بر خصلت بصیرت ایشان تأکید شده است. امام صادق(ع) فرمود:
عموی ما عباس دارای بصیرتی نافذ و ایمانی محکم بود. او در رکاب برادر بزرگوارش اباعبدالله با دشمنان پیکار کرد و خویش را به بلای نیکویی افکند و به خوبی از عهده امتحان الهی برآمد تا شربت شهادت را نوشید.
همه‌ یاران امام حسین(ع)، صاحب بصیرت بودند؛ اما بصیرت حضرت ابوالفضل¬(ع) بُرد بیشتری داشت. دیدگان نافذ او پرده¬ها را می¬شکافت و به اعماق حقایق راه می¬یافت. او توانست با خلاصی خود از حجاب طبیعت مادی به عالی¬ترین مقام بصیرت در دین راه یابد. دامنه بصیرت، چنان قابلیتی در قمر¬بنی¬هاشم ایجاد کرد که در کربلا پرچم چنین جنگی بر دوش او نهاده شد.
در فضیلت ابوالفضل(ع) همین بس که سیدالشهداء(ع) او را چنین خطاب می¬فرماید: برادر، جانم به فدایت!

ادامه مطلب ...

شب هفتم : بصیرت قیام امام حسین (ع)

در 10 سال آخر عمر امام حسین (ع) در جامعه خفقان حاکم بود وتمام مخالفان را سرکوب می کردند .امام حسین (ع) در این موقعیت اجتماعی به امر به معروف ونهی از منکر زبانی پرداختند واعتراض خود را به معاویه اعلام کردند .در رجب سال 60 هجری امام حسین (ع) به مکه مشرف شدند وچند ماه در مکه اقامت داشتند وافشاگری های زیادی انجام دادند وایشان یاران زیادی داشتند وامام به آنان فرمودند : هرکس می خواهد خونش را در راه ما بریزد با ما همراه شود ودر این زمان یاران کمتر وکمتر شدند وایشان در آن سال حج خود را ناتمام گذاشته وقصد کوفه کردند وبسیاری ایشان را از رفتن می خواستند باز دارند ولی امام حسین (ع) فرمودند: من هرجایی بروم این ها دنبال من هستند ومن می خواهم حرمت کعبه  از بین نرودوخون من این جا ریخته نشود وبه همین دلیل می روم.امام در ادامه فرمودند : من برای امر به معروف ونهی از منکر حرکت می کنم که این حرکت به بصیرت امام حسین (ع) برمی گردد. امام صادق(ع) در این رابطه می فرمایند : عموی ما حضرت ابوالفضل (ع) دارای بصیرت نافذی بودند.

بصیرت در زمان حال یعنی اینکه ما بدانیم حق با ولی امر است وهر چه ایشان فرمودندفرمانبری واطاعت قلبی داشته باشیم .واین بصیرت با تفکر ومنطق محقق می گردد. ویکی از دلایل کوری بصیرت دنیا خواهی است .

لذا امام حسین (ع) با قیام خود به ما درس بصیرت دادند.

سخنران : جناب آقای حجت الاسلام فلاح

شب هفتم : ولایت پذیری ومحبت

انسان ها را به دو وسیله می توان فرمانبرشان کرد که عبارتند از :
1-روش استفاده از زور وشمشیر
2- از طریق محبت وارزش گذاشتن
در روش اول باعث بیزاری می گردد مانند : درس خواندن به زور در مدرسه که باعث درس گریزی در بچه ها می شود .ولی اگر اعمال فرهنگ اطاعت از طریق محبت وارزش گذاشتن باشد بسیار مفید تر وموثرتر خواهد بود.در روش محبت به مقداری که فرد را دوست داری به او محبت می کنیم وقیمت او را بالا می بریم .
در ولایت وامامت دو موضوع وجود دارد:
1- قدرت
2- محبت .
 لذا ولایت را اینگونه تعریف می کنیم :قدرت واقتدار توام با عاطفه.هرچه مردم رهبر یا ولی شان را بیشتر دوست داشته باشند بیشتر وبهتر اطاعت می کنند .مانند پدری که هرچه بیشتر محبت داشته باشد واعمال محبت کند بیشتر مورد اطاعت خانواده قرار می گیرد .
کار ولی خدا این است که عبد وبنده ی خدا محب وعلاقه مند به او شوند وعلاقه هرچه افزایش یابد اطاعت پذیری بیشتر می شود .
وپیامبر(ص)هم ولایت حضرت علی(ع) را از طریق محبت به مردم القا کردند.در این رابطه پیامبر(ص) می فرمایند: حلقه ای از حلقه های درهای بهشت یاقوت سرخ است که برصفحه ای از طلا چسبیده ووقتی این حلقه به صفحه ی طلایی زده شود آوای خوشی از آن بلند می شود که این آوای خوش می گوید:   (یا علی)
 در این رابطه پیغمبر(ص) می خواهند ظرافت رابطه ی آل الله را باحضرت علی (ع) بیان کنند .
حال می بینیم در واقعه عاشورا ، این ولایتی که همرا با محبت بوده باعث وجود چه یار های با وفایی در کنار ابا عبدا...(ع) شده است که یکی از این ها زهیر است که در مقابل امام حسین (ع) می گوید : اگر دنیا برای ما باقی باشد وما در دنیا جاودانه باشیم خون دادن برای تو از جاودانگی در دنیا برای ما بالاتر است . جمله ای دیگر از هلال ابن نافع است که می گوید : ما هیچ کراهتی از رسیدن به لقاء خدا نداریم زیرا ماآگاهانه آمده ایم وتورا شناخته ایم وبا دوستان تو دوستیم وبا دشمنان تو دشمنیم .
یک نتیجه ی مهم می گیریم : اگر ما می خواهیم انقلاب خود را پایدار کنیم باید درس عبرت بگیریم که با دوستان کشور وانقلاب دوست با شیم وبا دشمنان انقلاب وکشور دشمن باشیم .تا همواره کشوری انقلابی وسربلند داشته باشیم . 

سخنران: جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین میر مرشدی