مجمع فرهنگی علویون

(آستان مقدس امام زاده زید (ع)

مجمع فرهنگی علویون

(آستان مقدس امام زاده زید (ع)

شب هفتم : ولایت پذیری ومحبت

انسان ها را به دو وسیله می توان فرمانبرشان کرد که عبارتند از :
1-روش استفاده از زور وشمشیر
2- از طریق محبت وارزش گذاشتن
در روش اول باعث بیزاری می گردد مانند : درس خواندن به زور در مدرسه که باعث درس گریزی در بچه ها می شود .ولی اگر اعمال فرهنگ اطاعت از طریق محبت وارزش گذاشتن باشد بسیار مفید تر وموثرتر خواهد بود.در روش محبت به مقداری که فرد را دوست داری به او محبت می کنیم وقیمت او را بالا می بریم .
در ولایت وامامت دو موضوع وجود دارد:
1- قدرت
2- محبت .
 لذا ولایت را اینگونه تعریف می کنیم :قدرت واقتدار توام با عاطفه.هرچه مردم رهبر یا ولی شان را بیشتر دوست داشته باشند بیشتر وبهتر اطاعت می کنند .مانند پدری که هرچه بیشتر محبت داشته باشد واعمال محبت کند بیشتر مورد اطاعت خانواده قرار می گیرد .
کار ولی خدا این است که عبد وبنده ی خدا محب وعلاقه مند به او شوند وعلاقه هرچه افزایش یابد اطاعت پذیری بیشتر می شود .
وپیامبر(ص)هم ولایت حضرت علی(ع) را از طریق محبت به مردم القا کردند.در این رابطه پیامبر(ص) می فرمایند: حلقه ای از حلقه های درهای بهشت یاقوت سرخ است که برصفحه ای از طلا چسبیده ووقتی این حلقه به صفحه ی طلایی زده شود آوای خوشی از آن بلند می شود که این آوای خوش می گوید:   (یا علی)
 در این رابطه پیغمبر(ص) می خواهند ظرافت رابطه ی آل الله را باحضرت علی (ع) بیان کنند .
حال می بینیم در واقعه عاشورا ، این ولایتی که همرا با محبت بوده باعث وجود چه یار های با وفایی در کنار ابا عبدا...(ع) شده است که یکی از این ها زهیر است که در مقابل امام حسین (ع) می گوید : اگر دنیا برای ما باقی باشد وما در دنیا جاودانه باشیم خون دادن برای تو از جاودانگی در دنیا برای ما بالاتر است . جمله ای دیگر از هلال ابن نافع است که می گوید : ما هیچ کراهتی از رسیدن به لقاء خدا نداریم زیرا ماآگاهانه آمده ایم وتورا شناخته ایم وبا دوستان تو دوستیم وبا دشمنان تو دشمنیم .
یک نتیجه ی مهم می گیریم : اگر ما می خواهیم انقلاب خود را پایدار کنیم باید درس عبرت بگیریم که با دوستان کشور وانقلاب دوست با شیم وبا دشمنان انقلاب وکشور دشمن باشیم .تا همواره کشوری انقلابی وسربلند داشته باشیم . 

سخنران: جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین میر مرشدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد