مجمع فرهنگی علویون

(آستان مقدس امام زاده زید (ع)

مجمع فرهنگی علویون

(آستان مقدس امام زاده زید (ع)

شب هفتم : اصل عمل وعمل گرایی

خصوصیت افرادی که در مقابل امام قرار می گیرند عبارتند از :
1-امروز وفردا کردن عمل
2-روحیه ی ناخالصی
3- روحیه ی عمل گریزی
در تاریخ اسلام به روحیه عمل گرایی تاکید زیاد شده مثل عمل خالص داشتن ولی می بینیم که چیزی که در جامعه ترویج داده شده این است : دل باید صاف باشد چه عمل بکنی چه نکنی ،در صورتی که در اصل اسلام عمل مهم است .
توصیف قرآن از مومنین توصیفی است که با کلمه ی اطاعت همرا ه است .واین اطاعت باید همراه با علاقه باشد توصیف قرآن از اطاعت ودین گره خورده با عمل صالح است .
هدف نهایی قیام امام حسین (ع) به خاطر این بوده که عمل را زنده نگه دارند وگفته اند فکر ونیت یک طرف ولی عمل طرف دیگر است وخیلی مهم است .در فرهنگ حسینی عمل صالح وسالم شرط است وعمل صالح وسالم را به عملی گویند که صلاحیت رجوع به درگاه خداوند را داشته باشد.
امام هادی(ع) در جامعه کبیره در رابطه به عمل گرایی می فرمایند : کسانی که اهل بیت(ع) را به عنوان ولی قراردادند، اطاعت از ما اهل بیت(ع) را قرین اطاعت از خدا می دانند .یکی از مشکلات شیطان این بود که دوست داشت به دل خود ،خدارا اطاعت کند ونه آنچه خدا دوست دارد . واین خصلت در بسیاری از انسان ها وجود دارد واصل این کار این است که خدارا به گونه ای که خود فرموده اطاعت کنیم نه آنگونه ای که دل خودمان می خواهد.
سخنران : جناب آقای حجت الاسلام بیرانوند

شب ششم:عظمت خواهی روح

انسان ها دارای دو خصلت ادراکی هستند که عبارتند از:
1-جنبه ی ظاهری دارد مثل اعضاء وجوارح مانند:گوش،چشم که گیرندگی آن ها ظاهری است .
2- جنبه ی باطنی ودرونی مثل غرایز مانند: غریزه ی خوردن ،خشم ،غریزه زیبایی خواهی .
یکی از جنبه های باطنی مسئله عظمت خواهی از همان کودکی در وجود انسان قرار دارد.
این روح عظمت خواهی یعنی شکست ناپذیری که این خصلت به انسان عزت وروحیه می دهد .در مقابل این روح عظمت خواهی در انسان یک روح گدامسلکی وجود دارد واین بدترین صفت برای انسان است وخداوند اینگونه افراد را دوست ندارد.
به همین دلیل خداوند فرموده :وقتی صدقه می دهید مراقب باشید آن ها را خوار نکنید .
آن چیزی که انسان را عزیز وبا عظمت می کند ایمان، اعتقادات واخلاق فاضل است و خداوند اجازه نداده که کسی ذلت خود را نمایان کند وآشکار سازد زیرا خداوند ذلت مومن را دوست نمی دارد .پس ما اگر می خواهیم حسینی باشیم باید عزیز باشیم وخود را اسیر و زمین گیر کسی نکنیم زیرا خدا دوست ندارد .
در این رابطه امام صادق (ع) می فرمایند: مومن عزیزاست وذلیل نسیت ومومن شکست ناپذیرتر از کوه است زیرا کوه به وسیله ی کلنگ شکسته می شود ولی مومن اینگونه نیست وهیچ چیزی از دین او نمی کاهد .
یکی از ویژگی های امام زمان (عج) احیای فرهنگ رسالت است و امام حسین (ع) با این فرهنگ بود که حاضر بود اسماعیل خود را ذبح کند تا دین اسلام ذبح نشود.
سخنران :جناب آقای حجت الاسلام میرمرشدی

شب ششم :جاهلیت آتش زیر خاکستر همه ی اعصار:

 زمان پیغمبر را به عصر جاهلیت توصیف کرده اند و کلماتی مانند :محبت ،عشق وایثار و... معنا نداشته وکلماتی مثل رذایل وپستی ها بیشتر مورد توجه بوده است.
و زحمات پیغمبر یکدفعه تغییر در افراد ایجاد نکرده است بلکه در طول زمان وبا زحمات بسیار بوده است وگذر از جاهلیت تدریجی وآرام آرام بوده است . واین گونه افراد اهل ایثار وگذشت شدند ورفتار آن ها عوض شد.
پس باید بدانیم خوبی های وجود ما هم یکدفعه نیست بلکه آرام آرام شکل گرفته است.
حال این سوال پیش می آید که رمز این موضوع چیست که این افراد از جاهلیت برخواسته پنجاه سال پس از رحلت پیامبر مقابل امام حسین (ع) قرارگرفتند واینگونه ایشان را به شهادت رساندند؟
امام حسین (ع) در جواب این سوال به علی اکبر چنین فرمودند:این ها قساوت قلب گرفتند ومعادرا فراموش کرده اند ،این ها از لقمه ی حرام تناول کرده اند وهمین باعث شده است که سخنان امام زمان خود را درک نکندونپذیرند.
۱. بهترین سن برای آموزش حرام وحلال به فرزندان سن 6تا 8 سالگی است وباید مالکیت را در این سن به فرزندان آموزش داد.
۲. وقتی به سیره ی اهل بیت بنگریم ،می بینیم خیلی پر محتوا بوده است زیرا معاد هیچ گاه فراموش نکرده اند.لذا اسلام ما را به تفکر دعوت کرده است وپله ی اول تفکر را معاد معرفی کرده اند
سخنران :جناب آقای حجت الاسلام بیرانوند

شب پنجم:راه های پذیرش نماز از سوی خداوند

نماز چه کسانی مورد قبول خدا قرار می گیرد؟
خداوند می فرماید : نماز کسی مورد قبول قرار می گیرد که:
1- برای عظمت خداوند بخواند
2- نفسش را از شهوات بازدارد
3- در روز مشغول ذکر خدا باشد
4- برای غیر خدا تواضع نکند
5- گرسنه ای را سیرکندو برهنه ای را بپوشاند
6- انسان مصیبت دیده ای را رحم کند وانسان غریب را ماوا بدهد.
و اگر این ها رعایت شود خداوند به فرد نورانیتی می دهد که مثل خورشید می درخشد و علم در جهل به او می دهد .

ادامه مطلب ...

شب پنجم: شهادت وشهادت طلبی

شهادت وشهادت طلبی:
رهبر انقلاب اسلامی می فرماید: اگر کسی یاد شهدا را در جامعه ی امروز زنده نگه دارد مقامش از خود شهادت بالاتر است .
چند نمونه از جهاد عبارتند از:
1-مردی در راه کسب رزق و روزی حلال از خانه اش بیرون رود ثواب جهاد را دارد .
2- اگر خانمی در حال بارداری از دنیا برود ثواب شهادت را برای او دارد .
3- رسول خدا فرمودند:جهاد زنان خوب شوهردار ی کردن است .
جاری بودن احکام اسلامی براساس دو اصل مهم علم وشهادت می باشد .علامه مجلسی می فرمایند:در روز قیامت وزن جوهر هایی که علما برای نوشتن استفاده کرده اند با خون هایی که در راه اسلام ریخته شده است برابری می کند واین امر دلیلی ندارد به جز این که اسلام به واسطه ی علم بیشتر ماندگار شده است . ولی در نهایت وجود اسلام به واسطه ی این دو مورد بوده است .
یکی از واژه های مرتبط با شهادت کلمه ی رزق می باشد وما در دعا هایمان از خدا می خواهیم شهادت را رزق ما کند.
امام حسین (ع) در قیام عاشورا یکی از درس هایی که به ما می دهد درس شهادت طلبی بوده است . 

سخنران : جناب آقای حجت الاسلام بیرانوند

شب چهارم: معرفت به خدا در نگاه امام حسین(ع)

اگر کسی می خواهد که جنسی را کالا به کالا  مبادله کندباید  احتیاط کند خصوصا این که دو جنس یکی باشد .مثلا برنج با برنج باید جدا جدا معامله شود یعنی اول جنس را از ما بخرند وبعد ما جنس اورا بخریم . در مورد مشارکت وسرمایه گذاری هم اگر طرف فقط در سود شریک با شد اما در زیان شریک نباشد این باطل است .
علت شکل گیری اصحاب امام حسین (ع) چیست؟
آخر آیه ی سوره ی کهف می خوانیم: ای پیامبر بگو من بشری هستم مانند شما فقط برمن وحی می شود، پس اصحاب امام حسین افرادی بودند مثل بقیه اما معرفت داشتند .
امام حسین (ع) در روز عاشورا فرمودند :خدا شما را خلق نکرده مگر به خاطر معرفت ،اگر شما اهل معرفت شوید خود به خود اهل عبادت می شوید .در ضمنی که امام حسین (ع) صحبت می کردند شخصی بلند شد وگفت:معرفت به خدا یعنی چه ؟ امام حسین (ع) فرمودند : میدانید معرفت به خدا یعنی شناخت امامت.
در شبکه های ماهواره ای نمی گویند دین بد است اما می گویند دین در کنار زندگیت باشد در صورتی که ما باید معرفت به دین داشته باشیم .(دین یک مجموعه به هم پیوسته است و فقط نماز وروزه و... نیست )
فرق ما با دیگر ادیان این است که امامان، دین را به ما معرفی کرده اند.
یکی از انحرافات عاشورا این است که آن را کلیشه ای وشعاری کنیم.
بلکه عاشورا یک رئال است یعنی روش زندگی.
سخنران : جناب آقای  حجت الاسلا م بیرانوند

شب چهارم:راه های نفوذ شیطان

راه های نفوذ شیطان:
یکی از راه ها یی که شیطان می تواند وجود انسان را تصرف کند دامان انسان است واگرانسان بداند ناظری همیشه  اورا می بیند مرتکب گناه نمی شود وعالم در محضر خداست، در محضر خدا گناه نکنیم. 
راه های جلوگیری از  نفوذ شیطان :

۱. ایمان را باید تثبیت کنیم 
۲. در حالت مستی نماز نخوانیم یعنی اینکه در حالت کسالت وخواب نماز نخوانیم.
حضرت امام خمینی (ره) می فرماید: نماز کارخانه ی انسان سازی است .
۳. با گناه مباشات نکنیم .
۴. توبه واجب آنی است ،پس قبل از گناه باید بازگشت کرد .(ترک گناه واجب است)
سخنران:جناب آقای حجت الاسلام فلاح

شب چهارم: شناخت و معرفت حقیقی نسبت به ذات الهی

شناخت و معرفت حقیقی نسبت به ذات الهی:
انسان برای زندگی نیازمند ارتباطاتی است که عبارتند از:
1-ارتباط انسان با خودش: مانند اینکه انسان برای پیشرفت خود برنامه ای داشته باشد وبرای آن تلاش کند .
2- ارتباط انسان با خدا  :مانند اینکه خدای من کیست ؟ چرا مرا آفریده ورابطه ی من با او باید چگونه باشد؟
3- ارتباط انسان با جهان هستی: مانند اینکه  واقعیت جهان هستی را بفهمد.
4- ارتباط انسان با هم نوعان: مانند  رابطه ی منطقی با هر شخص
رابطه ی بین انسان ها رابطه ای جاهلانه است یا عالمانه ؟ رابطه ای که می خواهد به نتیجه برسد باید عالمانه باشد واز روی شناخت ومعرفت صورت گیرد.
در مرحله ی اول زندگی هر جوان باید سه آموزش ببیند که عبارتند از:
1-چگونه شوهر یا همسر خود  را انتخاب  کنند؟
2- چگونه روابط زن وشوهری را آغاز کنند؟
۳- چگونه روابطی محکم را سازماندهی کنند و بسازند؟
(اگر خدارا نشناسیم نمی توانیم زندگی خوبی را برپایه ی تعالیم الهی سامان دهیم)
درسی که از عاشورا وامام حسین (ع) می توان گرفت همه ی حرکات امام حسین (ع) چه فردی وچه اجتماعی و... بر پایه معرفت بوده وهمه ی ارتباطات معنی دار وتاثیر گذار بوده است.
نکات:
۱. استرس های روزانه دلیل نبود شناخت ومعرفت حقیقی است.
۲. اگر می خواهید به اطمینان برسید اولین آدرس این است که شناخت خودرا بالا ببرید.
۳. اگر هر انسان بفهمد مخلوق او کیست واورا چگونه آفریده است و معرفت وشناخت نسبت به ذات حقیقی داشته باشد در  همه ی کار ها  درست عمل می کند.
۴. چون یاران امام حسین به معرفت رسیدند با آرامش کامل جنگیدند.
۵. انسان وقتی پاک سرشت باشد راحت تر در صحنه حاضر می شود.
سخنران : جناب آقای حجت الاسلام میر مرشدی

شب دوم: مظلومیت اهل بیت(ع)

خداوند در وجود ما گیرنده ای به نام فطرت قرار داده است که چون وجدان و فطرت داریم انسان ظلم ستیز یا یاری دهندة مظلوم است.
در آیات قرآن مظلومیت اهل بیت(ع) اینگونه بیان شده است، مصداق مظلومیت آنها مانند چاه آب و چشمة حیاتی بودند که کسی آنها را نمی دید
جلوه های مظلومیت اهل بیت(ع):
1-از مظلومیت اهل بیت(ع):
 بیدار کردن مردم است مانند ابا عبدالله حسین(ع) که برای بیداری مردم از مظلومیت خود استفاده کردند
2-یکی از جلوه های مظلومیت اهل بیت(ع) این است که بعد از رحلت رسول الله آمدند وخلافت و امامت را مخلوط کردند .
3- یکی دیگر از جلوه های مظلومیت اهل بیت(ع) ندیدن آنها در طول تاریخ است مثل زمانی که رسول الله(ص) در بازار می رفتند پرسیدند که این مرد که بود گفتند یتیم عبد الله بود و حتی نگفتند رسول خدا(ص) بود.
4- یکی دیگر از جلوه های مظلومیت اهل بیت رجوع مردم به جاهلیت بود که حضرت زهرا (س) برای این موضوع گریه کردند .
*نکته
چرا تبری برتولی مقدم است ؟
1-در کلمه شریفه لا الله الا الله نفی براثبات مقدم شده است
2-در آیة الکرسی هم تبری مقدم است
3-در زیارت عاشورا نیز در لعن اول آمده است
4- در قرآن 100 مرتبه مشتقات لعن آمده است ولی صلوات 10 مرتبه آمده است

شب اول: افق های نگاه به زندگی در کنار نگاه امام حسین (ع)

انسان با ورودش به دنیا مرگ را اصلا نمی بیند وفقط زندگی را می بیند وکودک هم اصلا معنای مرگ را نمی داند ونگاهش مستقیم به زندگی است .

انسان ها در نگاه به زندگی به چند دسته تقسیم می شوندکه عبارتند از :

دسته اول :مانند کودکان به زندگی نگاه می کنند و باور ندارند که اصلا روزی می میرند.

دسته دوم:این دسته زندگی را می بینند ،مرگ راهم می بینند ،ولی قبول ندارند روزی خودشان هم می میرندومی گویند مرگ هست ولی برای ما نیست

دسته سوم:این دسته قائل به اینند که مرگ هست ومی دانند که مردن برای آن ها هست ولی چون بعد از مرگ را نمی شناسند احساسی به آن ندارند.وقتی احساسی به آخرت نداریم نتیجه آن می شود که عملکردهای ما حساب وکتاب ندارد.

دسته چهارم:یک دسته از عناصر جامعه هستند که نگاه آن ها به زندگی نگاه توام با مرگ است .یعنی نگاه به دنیا در آن هابرای آخرت است .به گفته حضرت علی (ع) برای دنیا به گونه ای کارکن که احساس می کنی همیشه زنده ای .
اگر نگاهمان به دنیا را عوض کردیم می شویم مثل امام حسین(ع) که ازایشان پرسیدند: در واقعه ی عاشورا شما پیروز می شوید یا نه فرمودند : من چه پیروز بشوم چه نشوم یکجور به دنیا نگاه می کنم .یعنی به مرگ وحیات یکجور نگاه می کنم . وزیبایی عاشورا به همین خصوصیت امام حسین (ع) است.